JoostenAnna.reismee.nl

Entering Down Under: Top End

Management summary

Here we are, almost one week in Down Under! For our family and friends who do not read Dutch very smoothly or who do not want to read a long story about our trip, hereby a short summary:

On June 7th, we started off in Darwin. After 2 days we left with a camparvan for Litchfield National Park, where we saw a lot of waterfalls, took a swim in the pools below and made a few hikes. Next we went to Kakadu NP for her wildlife, waterfalls and beautiful hiking tracks that lead to magnificent lookouts. This park is also known for her ancient rock arts of Aboriginals. A tour to see saltwater crocodilles is a must-do in this park, so we booked the Yellow Water Cruise to see some ā€œSaltiesā€. Afterwards we headed south to Leliyn (Edith Falls) and then to Katherine Gorge to do canoing. Yesterday, we had our first face-to-face with a python on the Nitmiluk camping site, where today (June 13th)we heard that this python is sort of the house-pet of this camping called ā€œEsmeraldaā€.

The people we met so far are all from South of Australia: Melbourne, Tasmania or New South Wales. They flee the start of the winter as it is turning colder.

Statistics:

• 1050 km, Darwin ā€“ Nitmiluk National Park (Katherine Gorges)
  • Average temperature above 25Ā°C
  • Time difference with The Netherlands is 7,5 hours
  • 1 Python
  • 3 Turtles (little)
  • 6 Salties
  • 3 Freshies
  • >10 Kangaroos/Wallabies (dead, not counted)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is alweer bijna een week geleden dat we een eerste stap hebben gedaan in Australie (voor Anna helaas ook zoā€™n 30 muggenbeten verder), dus hoog tijd voor een verhaal vanuit Down Under.

Donderdag 7 juni landden we in Darwin om 2 uur ā€™s nachts, om dan 4 uur ā€™s nachts bij Chilliā€™s Backpackers hostel aan te komen. Ons hostel ligt aan Mitchell Street, bekend om haar backpackers bars. We troffen dan ook veel dronken mensen op straat. Overdag hebben we eerst de nodige dingen gedaan: ontbijten (rond lunchtijd), Australische bankrekening openen en prepaid telefoonkaart met internet kopen. Daarna een wandeling door Bicentennial park gemaakt en over de Mindil Beach Sunset Market. Dit is, de naam zegt het al, een markt vlak aan het strand waar, in het weekend, half Darwin neerstrijkt om de zonsondergang te zien. Met half Darwin, wat toeristen en een bakje Thais eten konden we van de zonsondergang genieten. De combi van jetlag en vrolijke uitgaanspubliek heeft ons hierna geen goede nachtrust bezorgd.

Een paar weetjes over Darwin: Darwin ligt in de staat Northern Territory met 7,5 uur tijdsverschil met Nederland. Seizoen is nu bijna winter en het temperatuur ligt hier overdag rond de 25 graden. Met noemt het hier Dry Season in tegenstelling tot The Wet in de zomer; we hebben nu ook nog geen wolkje gezien.

De volgende dag hebben we de stad Darwin verlaten om net daarbuiten onze camper op te pikken. De komende 15 dagen zal deze CheapaCampa campervan ons vervoer en slaapplaats zijn van Darwin naar Alice Springs. ā€˜Helaasā€™ was de variant die we geboekt hadden (de goedkoopste) niet beschikbaar en dus kregen we een FREE UPGRADE (yeah), waardoor we nu wel een toilet(!) en douche in de camper hebben. We zagen er al tegenop om ā€™s nachts en onderweg in de bush naar buiten te gaan voor een plasje. Na de nodige instructies en betalingen mochten we de camper meenemen. Bij Woolworths (soort AH, maar dan heel groot) hebben we de eerst inkopen gedaan voor komende dagen, werkelijkā€¦ wat is het duur hier! Daarna zijn we in een stuk doorgereden naar het einde van Litchfield National Park (NP) voor de camping.

Voor de geĆÆnteresseerden in verzekeringen: In AustraliĆ« dekt een WA autoverzekering alleen de letselschade van de tegenpartij, NIET de cascoschade. Daarom hebben we een enorme som borg moeten betalen voor de campervan, want in geval van schade, ongeacht ons schuld of niet (zelfs bij aanrijding van een kangoeroe), moeten wij voor de schade betalen.

Zaterdag 9 juni en zondag 10 juni zijn we door Litchfield NP gereden. Een natuurpark met veel wandeltracks en watervallen, vaak met een (crocs-free)pool waarin wij lekker konden zwemmen. Hier ontmoetten we veel vakantiegangers uit Tasmaniƫ en Melbourne, die het koude weer ontvluchten van het zuiden. Wat langs de weg opvalt zijn de vele kleine en ruim anderhalve meter hoge termietenheuvels. Het lijkt net op een kerkhof. Helaas kunnen wij met onze 2-Wheel-Drives (WD) campervan niet langs alle attracties omdat meestal een 4WD nodig is op onverharde wegen.

Zondagmiddag rijden we naar het volgende NP: Kakadu National Park. Dit NP staat bekend om haar flora en fauna (ook ontzettend veel muggen o_O), mooie uitzichtpunten en rotsschilderingen van Aboriginals. Onderweg stoppen we bij Fogg Dam waar vele watervogels te vinden zijn en hebben we de eerste wallaby / kangoeroe gezien (alleen Joost) en zelfs 2 schildpaden die de weg overstaken.

Maandag 11 juni hebben we twee wandelingen van een half uur in Kakadu NP gemaakt. Advies was om niet te dicht bij de wateroevers te lopen omdat hier nog krokodillen kunnen zitten. Veel vogels gezien maar we zijn vooral muggen en vliegen tegengekomen. Daarnaast waren de wandelingen naar de verschillende sites met rotsschilderingen (Ubirr en Nourlangie) zeker de moeite waard. Mooiste schilderingen zijn te vinden bij Nourlangie, terwijl Ubirr echt een schitterend uitzicht biedt. Deze schijnt bij zonsondergang nog mooier te zijn.

Gisterochtend vroeg (12 juni) hebben we een boottocht over Yellow Water gedaan, waar o.a. veel zoutwaterkrokodillen (ā€œSaltiesā€) zitten. Daarom hebben we voor deze cruise gekozen. Ook veel vogels zijn al actief op de vroege morgen.

Omdat veel wegen alleen begaanbaar zijn met 4WD, kunnen we ook in Kakadu niet bij alle attracties komen (o.a. watervallen/look-outs) tenzij we op een dure tour meegaan. We kiezen ervoor om onze reis iets anders in te delen en Kakadu hierbij te verlaten en richting Katherine te rijden. Onderweg stoppen we bij Leliyn (Edith Falls) waar we 2 uur hiken, onderbroken door wederom een duik bij een schitterende waterval. ā€™s Avonds overnachten we op een non-powered site, waar we zowaar een python tegen het lijf liepen. Daarna zijn we de camper niet meer uitgeweestā€¦ Vandaag hoorden wij dat dit de huispython ā€œEsmeraldaā€ was. Wij geven toch de voorkeur voor het rondhuppelende baby-kangoeroetje dat zich rond onze camper begeeft. Vandaag hebben wij een dagje gekanood door de Katherine gorges, echt schitterend. Hier lagen nog wat onschuldige zoetwaterkrokodillen (ā€œFreshiesā€) aan de kant.

Zo, iedereen weer op de hoogte. We zetten ook nog wat fotoā€™s erop om iedereen een betere impressie te geven van onze reis.

Ruth Lim

Jeetje, wat een avontuur, heerlijk!! Goed hoor die free upgrade, lekker bezig!
Jullie zitten sowieso dus nog een tijdje gebakken in die camper en prachtige sightseeings.

Vandaag (13 juni) gaat de wedstrijd NL-DU losbarsten, over een paar uurtjes!
Afgelopen weekend heb ik mijn Bday-bash gehouden thuis. Super gezellig, zelfs de neefjes (de 4 J's) zijn geweest, oom Chiong en tante Irene! Was sort of family reunion..! Het was een gezellige boel!

OOOOH en en en.... over 6 weekjes krijgen johan en ik een hondje!!! Ze is nu 5 daagjes oud en gaat heten; BETSY FLANAGAN!! Nu heel klein, maar een heerlijk groot beest, renascense bulldog! Can't wait!!

Veel plezier nog en ik lees graag nog meer verhalen!
dikke kuss!!!

ruthje

Femke

Heeejjj, wat goed te horen dat jullie het zo naar de zin hebben en veel meemaken.

Ik ga zo nog even spieken bij de foto's! Dat lekkere weer is wel om jaloers op te worden ;)

Hier alles super! Relaxed op werk en de tuin is bijna af. Lees trouwens niets terug over de snorkelavonturen..... Al een haai gespot?

Ben benieuwd naar de komende avonturen!
Liefs,
fem

An

Wauw... wat er fotoā€™s en verhalen om bij weg te dromen... geweldig!

Geniet ervan,

An

Jean-Pierre

Wat gaaf zeg, ben jaloers!